تعريف مقابله

منظور از مقابله تلاش هایی است که برای کنترل و اداره کردن موقعیت هایی که به نظر خطرناک و استرس را می رسند به عمل می آوریم این تعریف از نظر لازاروس و فواکمن سه ویژگی مهم دارد:
یک) بیانگر این است که مقابله کردن مستلزم تلاش و برنامه‌ریزی است.
دو) نتیجه نهایی واکنش های مقابله ای را همیشه مثبت فرض نمیکند.
سه)مقابله کردن در فرآیندی تلقی می کند که در طول زمان اتفاق می‌افتد.

*این ویژگیهای تعریف مقابله بسیار مهم است زیرا به ما امکان می دهند تا سبک ها و راهبردهای مقابله‌ای متفاوت را مطالعه و بررسی کنیم و دریابیم کدام سبک در موقعیت ها و شرایط مختلف موثر تر است هدف پژوهشگران این است که صفات شخصیتی باورها و نگرش هایی را که کم و بیش در موقعیت های متفاوت انطباقی ترند مشخص کنند تا ما بتوانیم با کسب اطلاعات درباره آنها راهبردهای مقابله ای اثربخشی را در زندگی بشناسیم

دو راهبرد مقابله ای عمومی

لازاروس و فولکمن دو نوع کلی مقابل را مشخص کرده‌اند: مقابله متمرکز بر مشکل( مسئله‌دار) و مقابله متمرکز بر هیجان( هیجان مدار). راهبرد متمرکز بر مشکل می‌تواند معطوف به درون یا معطوف به بیرون باشد. هدف راهبردهای مقابله‌ای معطوف به بیرون تغییر،موقعیت یا رفتارهای دیگران است در صورتی که راهبردهای مقابله‌ای معطوف به درون شامل تلاش هایی می شوند که ما برای بررسی مجدد نگرش ها و نیازهای خود و کسب مهارت ها و پاسخ های تازه انجام میدهیم.
هدف اصلی مقابله متمرکز بر هیجان کنترل ناراحتی وی و پریشانی هیجانی است راهبردهای مقابله ای همچنین متمرکز بر هیجان شامل تمرین جسمانی مراقبه بیان احساسات و جستجوی حمایت اجتماعی است. در بیشتر موقعیت‌ها ترکیب این دو راهبرد مفیدتر خواهد بود.
به عنوان مثال وقتی خود را برای یک مصاحبه شغلی آماده می کنید می توانید پاسخ های تان را تمرین کنید لباس لباسی بپوشید متمرکز بر مشکل و در عین حال حالت غیرت دفاعی اتخاذ کرده و آرام باشید متمرکز بر هیجان یا زمانی که قرار است با فرد مهمی ملاقات کنید میتوانید با حفظ خونسردی متمرکز بر هیجان و استفاده از مهارت های ارتباطی موثر متمرکز بر مشکل با این موقعیت مقابله کنید تمایز بین مقابله متمرکز بر هیجان و مقابله متمرکز بر مشکل یک چهارچوب کلی برای درک مفهوم مقابل فراهم می سازد ضد زخم قابل های خاص در قسمت های بعد مورد بررسی قرارمیگیرد.

رابطه بین مقابله و هیجان

برای بررسی رابطه بین مقابله و هیجان از شرکت کنندگان خواسته شد تا گزارش دهند که در مواجهه با یک رویداد تنش زا چقدر از انواع پاسخ های زیر استفاده کرده اند
یک) مقابله رویارو: در وضع در موضع خود ایستاده و از آنچه می خواستم به دفاع کردم.
دو) بی‌اعتنایی فاصله گرفتن به کارم ادامه دادم انگار چیزی رخ نداده است.
سه) جستجوی حمایت اجتماعی با کسی که می توانید به شیوه موثر به من کمک کند صحبت کردم.
چهار) خویشتن داری :سعی کردم احساسات خود را کنترل کنم .
پنج) مسئولیت پذیری از خود انتقاد کردم یا خود را سرزنش کردم.
شش (اجتناب یا فرار میخواستم از آن موقعیت فرار کنم و به نوعی با دهان و پایان دهم.
هفت )حل مسئله از طریق برنامه ریزی می دانستم چه کاری باید بکنم بنابراین این تلاش خود را دوچندان کردم.
هشت) ارزیابی مجدد مثبت به عنوان یک شخص تغییر یافته و رشد نمودم. همچنین پاسخ دهندگان پس از تجزیه تحلیل رابطه بین پاسخ های مقابله ای و هیجانات ایجاد شده در افراد به نتایج زیر در یافتند حل مسئله از طریق برنامه ریزی مفیدترین و موثرترین پاسخ مقابله ای است زیرا که با بیشترین هیجان مثبت همراه است مقابله رویارو و بی‌اعتنایی کم اثر ترین و ضعیف ترین پاسخ های مقابله هستند زیرا با هیجان منفی بسیار زیادی همراه هستند ارزیابی مجدد مثبت برای مقابله با مشکلاتی که افرادبا آنها مواجه هستند.

چه چيزهايي را مي توانيم از مقياس هاي مقابله اي بياموزيم

پژوهش ها انجام شده در زمینه مقیاس های مقابله نشان داده‌اند که سازگارانه ترین روش مقابله با مشکلات زندگی اتخاذ یک رویکرد فعال و متکی به خود از قبیل برنامه‌ریزی و مسئله گشایی است میزان معقولی از اجتماعی بودن و برونگرایی نیز می‌تواند مفید باشد گرایی و اجتماعی بودن به شما کمک می‌کند تا در موقع لزوم فعالانه با مشکلات مقابله کنید و در زمان مناسب از دیگران کمک بگیرید مقابله با مشکلات از طریق اجتناب و انکار کردن مسائل فاعل یا نشان دادن واکنش های شتاب زده زیاد سازگارانه نیست.
مقیاس های مقابله ما را تقویت می کنند تا راهبردهای مقابله‌ای خود را بررسی کنیم و از خود بپرسیم آیا پاسخ‌های مقابله‌ای ما سودمند هستند یا خیر؟
ارزیابی راهبردهای مقابله ای خود به دو طریق به ما کمک می کند ، اول می آموزیم که باید به اندازه کافی انعطاف پذیر باشیم و پاسخ مقابل های مناسب تری را انتخاب کنیم. دوم ، برای مدتی اعتماد و مغز و احساس کنترل ما را تقویت می کند. هدف دیگری که ممکن است به اندازه گیری پاسخ مقابل مهم نباشد حفظ نگرش مقابل های مشخص با خردمندی مسئله باشد مسیله گشایی و اعتماد به نفس است.

شناخت سبک های شخصیتی انطباقی

آگاهی از سبک شخصیتی خود برای مقابله موثر با مشکلات زندگی سودمند است از آن سبک های شخصیتی ام ای قند با نحوه ادراک و تفسیر بعد از جهان و واکنش او به رویدادهای استرس زا معتقد است طبیعی است که برخی سبک های شخصیتی ادیگر انعطاف پذیرتر هستند افرادی که دارای سبک شخصیتی انعطاف انعطاف ناپذیر هستند و همچنین کسانی که نمیتوانند پاسخ های خود را با تقاضا های یک موقعیت خاص منطبق سازند و ترین و نامناسب ترین واکنش ها را به پاس مشکلات زندگی نشان می دهند به دلیل تاثیرگذاری و سودمندی آن در پیش‌بینی رفتار انطباقی و غیر انطباقی کاملاً شناخته شده است پنج سبک شخصیتی مجزا را مشخص میکند و -روان رنجورخویی- برونگرایی- انعطاف پذیری -همنوایی و وظیفه شناسی مطالعات پژوهشی درباره این پنج سبک شخصیتی به نتایج جالبی دست یافته اند.

روان رنجوری

دیدگاه افرادی که دارای سقف شخصیتی روان رنجور خود هستند با این نوع بار آن مشخص می شود:
اغلب احساس درماندگی می کنم
منتظرم که دیگران به من بگویند چه کنم
اغلب دیگران و مستقیم هستم با دیگران جور نیستم
اگر دیگران به ما احترام بگذارند دلهره و عصبانی میشوم
وقتی کارها خوب پیش نمی روند افسرده می شوم و دست از کار میکشم
سبک شخصیتی روان رنجورخویی گاهی اوقات سبک سازگارانه است. با این حال این سبک شخصیتی معمولاً با افسردگی اضطراب تحقیر خویشتن سلامت روانی ضعیف مشکل در همنوایی با دیگران بدبینی درماندگی عزت نفس پایین خشم و ناخشنودی از زندگی همراه است این افراد معمولاً از روش های مقابله ای ناسازگارانه مانند تفکرات آرزو مندانه و سرزنش خود استفاده میکند.

برون گرایی

دیدگاه افرادی که دارای سبک شخصیتی برون گرا هستند با این قبیل عبارات مشخص می‌شوند:
دوست دارم در کنار دیگران باشم.
دوست دارم با دیگران شوخی کنم بخندم.
فردیخوشحال و پر انرژی هستم خیلی فعال هستم.
بیشتر وقت خودم را با دیگران می گذرانم.
اگر برونگرایی را که نباشد یک سبک شخصیتی انطباقی محسوب می‌شود سطح متوسط برونگرایی با اضطراب و افسردگی کم خود پنداره مثبت سلامت روان روابط بین فردی خوب خوش بینی امید عزت نفس بالا و رضایت از زندگی همراه است یا وجود این اگر برونگرایی بیش از اندازه و انعطاف ناپذیر باشد ممکن است با تکانشگری و رفتارهای ضد اجتماعی در خاش گری پیچیدگی و رفتار شیداییت مانیای) همراه باشد.